meesters in het omgevingsrecht
20100611-04

20100611-04

U bent stafjurist bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Naar aanleiding van de uitspraak van het Hof van Justitie (EU) in zaak C-263/08, Djurgården- Lilla Värtans Miljöskyddsförening, vraagt de Voorzitter van de Afdeling u een korte nota te schrijven over de mogelijke consequenties van deze uitspraak voor Nederland. Volgens de Voorzitter zijn er wellicht problemen te verwachten met art. 6:13 Awb en de zogenaamde ‘1 oktober jurisprudentie’ van de Afdeling.

Schrijf een korte nota waarbij u zich mag beperken tot 1 van beide onderwerpen. (3 punt)

over art. 6:13 Awbmogelijk probleem: In Djurgarden lijkt het Hof te zeggen dat toegang tot inspraak en toegang tot de rechter als twee los van elkaar staande zaken moeten worden beschouwd en niet gekoppeld mogen worden. R.o. 38: Om te beginnen geldt het recht om in beroep te gaan in de zin van artikel 10 bis van richtlijn 85/337 namelijk ongeacht of het een administratieve autoriteit dan wel een rechterlijke instantie is die de beslissing of de bestreden handeling heeft vastgesteld. mogelijke tegenwerping: in Djurgarden was juist een met 6:13 omgekeerde situatie aan de orde. Geen toegang tot de rechter, omdat ze aan de inspraak hadden meegedaan.

over de 1 oktober-jurisprudentiemogelijk probleem: rechtsoverweging 45: nationale regels enerzijds “een ruime toegang tot de rechter” waarborgen en anderzijds nuttige werking verlenen aan de bepalingen van richtlijn 85/337 betreffende het recht om in beroep te gaan bij de rechter. Derhalve mogen die nationale regels niet het gevaar inhouden voor uitholling van de communautaire bepalingen volgens welke degenen die een voldoende belang hebben om een project aan te vechten en op wier rechten door dit project inbreuk wordt gemaakt, waaronder de verenigingen voor milieubescherming, in beroep moeten kunnen gaan bij de bevoegde rechterlijke instanties. Deze redenering toepassen op de 1 okt. rechtspraak.

mogelijke tegenwerping: in Zweden was de facto de weg naar de rechter voor milieuorganisaties afgesloten. Dat kan je van de Nederlandse situatie toch niet stellen.