AutoSport Groningen organiseert jaarlijks vier autoraces in een weiland vlakbij Winsum. De eerste race van 2019 vond plaats op Hemelvaartsdag. Op het crossterrein waren 2.000 bezoekers en 165 racers uit het hele land aanwezig. Het verlenen van de toestemming voor dit evenement verliep dit jaar echter niet zo soepel. De reden daarvan was enerzijds dat er in 2018 klachten waren over het geluid en anderzijds dat de autocross plaatsvindt in het broedgebied van de Kievit, een beschermde soort op grond van de Vogelrichtlijn.
‘Al ruim op tijd hebben wij de gevraagde informatie aangeleverd en de juiste vergunning aangevraagd’, zegt een bestuurslid van Autosport Groningen. Nu blijkt dat er een uitgebreider onderzoek nodig is, waar de vereniging ’te laat’ over is geïnformeerd. ‘Al in september hebben wij een vergunningsaanvraag gedaan voor het evenement op grond van de APV en pas in februari hoorden wij van de gemeente Het Hoge Land dat er aanvullend ecologisch onderzoek nodig is.’
Begin maart dreigde het bestuur van AutoSport Groningen de stekker uit het evenement te trekken. Maar na een demonstratie van fanatieke liefhebbers bij het gemeentehuis blijkt er toch een oplossing gevonden te zijn met zowel de gemeente Het Hoge Land als de provincie Groningen. Het ecologisch onderzoek vindt uiteindelijk tijdig plaats.
Was de burgemeester van de gemeente Het Hoge Land na ontvangst van de aanvraag voor een evenementenvergunning in september 2018 verplicht om AutoSport te informeren over de mogelijke eisen die gelden op grond van de Wet natuurbescherming? (3 punten)
GS van de provincie Groningen is het bevoegd gezag met betrekking tot de verlening van een ontheffing van een verbod op grond van art. 3.3 Wet natuurbescherming. De evenementenvergunning is aangevraagd bij de burgemeester op grond van de APV. Het betreft geen omgevingsvergunning op grond van de Wabo. Van een verplichting tot aanhaken op grond van art. 2.1 lid 1 onder i juncto art. 2.2aa Bor is dus geen sprake. Wel volgt uit artikel 3:20 lid 1 Awb dat het bestuursorgaan bevordert dat een aanvrager in kennis wordt gesteld van andere op aanvraag te nemen besluiten waarvan het bestuursorgaan redelijkerwijs kan aannemen dat deze nodig zijn voor de door de aanvrager te verrichten activiteit. Er is sprake van een inspanningsverplichting en de initiatiefnemer blijft verantwoordelijk voor het hebben van alle vereiste toestemmingen voor zijn project.
Leg aan de hand van de relevante wetsbepalingen uit waarom ecologisch onderzoek nodig is en betrek in uw antwoord de rol van mitigerende en compenserende maatregelen. (3 punten)
In par. 3.1 Wet natuurbescherming is een beschermingsregime opgenomen voor beschermde soorten op grond van de Vogelrichtlijn. Artikel 3.1 Wet natuurbescherming bevat een verbodsbepaling onder meer voor het opzettelijk verstoren of beschadigen van de nesten van vogels. Het ecologisch onderzoek is noodzakelijk om te beoordelen of in dit geval een ontheffing nodig is van GS van de provincie Groningen op grond van art. 3.3 Wet natuurbescherming. Mitigerende maatregelen, dat zijn beschermende maatregelen om schadelijke effecten door de activiteit te voorkomen dan wel te beperken, mogen meegenomen worden bij het beoordelen van de vraag of een ontheffing is vereist. Indien met mitigerende maatregelen kan worden voorkomen dat het verbod wordt overtreden, is geen ontheffing vereist. Indien al relevant voor de verlening van de ontheffing, dan kunnen compenserende maatregelen er niet voor zorgen dat geen ontheffing vereist is.